Hvad gør man, når allergien tager med på arbejde?
Mange går hver dag på arbejde med astma, allergi, høfeber eller eksem. Selvom de fleste virksomheder har sikret et bedre indeklima ved at pille væg til væg-tæppet af, stille printeren i eget rum og forbyde rygning, kan der stadig være mange kilder til allergi og irritation på arbejdspladsen. Det kan være alt fra frokostordningen og kemien i rengøringsmidlerne til de pollen, der flyver ind, når kollegerne lufter ud. Men hvordan håndterer man sin allergi på arbejdspladsen?
Foto: Shutterstock
Tag ansvar for kommunikationen
Anna Høite er allergisk over for æg og arbejdede som projektleder i marinebranchen. Hun skulle hver dag være meget opmærksom på frokosten i kantinen, da æg kunne give hende slem eksem på hænderne og omkring munden og øjnene.
Anna syntes, det kunne være svært at vurdere, om der var æg i for eksempel pasta eller brød, og følte, hun skulle starte forfra med at spørge, om der var æg i, hver gang en kollega havde kage med.
Hun synes, det kunne være rart, hvis virksomhederne tilbød flere allergivenlige muligheder både i kantinen og i snackskabet, så man som medarbejder med allergi kan føle sig inkluderet. Men Anna ved også, at hun er nødt til selv at tale med kollegerne og arbejdsgiveren om sin allergi, da det ellers er svært at tage hensyn.
Tager kantinen hånd om din fødevareallergi?
Fødevarelovgivningen kræver blandt andet, at virksomheds-kantiner skal overholde disse regler:
- Kantinemad, der er markeret som værende uden allergener, skal holdes adskilt fra den øvrige mad.
- Er maden ikke-færdigpakket, skal kantinen fortælle om allergene ingredienser elektronisk eller på skilte ved siden af maden.
- Er allergene ingredienser ikke oplyst nogen steder, skal medarbejderne informeres med et skilt om, at de kan få oplysningerne om allergener ved at spørge kantinepersonalet.
- Serverer nogen fødevarer uden for kantineordningen, for eksempel ved fejringer, er det ikke omfattet af fødevarelovgivningen.
Fødevarestyrelsen vil som udgangspunkt gennemføre en kontrol af ovenstående, hvis de modtager en klage fra en medarbejder.
Kilde: Fødevarestyrelsen
Snak med din chef
Britta Grøndahl er kontorassistent og har arbejdet i samme kontorforsyningsvirksomhed i 22 år. I februar 2022 fik Britta corona, og efter sygdomsforløbet fik hun vejrtrækningsproblemer. Det blev så slemt, at hun fik undersøgt sine lunger og konstateret astma.
I virksomheden arbejder alle medarbejdere i ét stort rum, hvor der bliver håndteret kopipapir, karton og pap. Britta blev bekymret for, om papirstøvet kunne påvirke hendes astma.
Hun besluttede sig for at fortælle sin arbejdsgiver, at hun har astma, vise ham inhalatoren og fortælle, at hun fremover skal tage medicin. Arbejdsgiveren reagerede positivt og bakkede Britta op i, at hun skulle hjælpes med sin astma på arbejdet. For eksempel har Britta nu fået et andet sted at sidde.
Hvad kan du gøre, hvis dit arbejde forværrer din allergi?
Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Har du problemer, kan du derfor kontakte arbejdsgiveren eller din arbejdsmiljørepræsentant.
Arbejdsgiveren skal herefter i samarbejde med arbejdsmiljøudvalget prøve at finde en løsning på problemet. Det kan for eksempel være at sørge for omplacering til nye arbejdsfunktioner, hvor du ikke er udsat længere, eller finde passende personlige værnemidler, så du er beskyttet mod udsættelse.
Kilde: Arbejdstilsynet