Parfume på arbejdspladsen 

Hvorfor er parfume et problem?

Hos Astma-Allergi Danmarks rådgivning modtager vi ofte henvendelser fra personer, der oplever gener fra parfume på arbejdspladsen. Duftene kan stamme fra kolleger, der bruger parfume, men også fra duftfriskere på toiletter, friske blomster og lignende.

Parfumeduft kan føre til symptomer som hovedpine, kvalme, almen utilpashed og vejrtrækningsbesvær. For personer med astma eller allergi kan det udløse eller forværre sygdommen. Uanset om det er generel forværring af sygdom eller et akut astmaanfald skal den, der er berørt tage mere medicin end det ellers er nødvendigt. I værste fald kan forværring føre til sygemelding eller hospitalsindlæggelse.

Hvem bliver påvirket?

Det er især personer med astma og allergi, der reagerer på parfume. Når luftvejene og slimhinderne allerede er irriterede, bliver de mere modtagelige for stærke dufte og partikler som parfume, støv eller røg.

Men også personer uden kendt astma eller allergi kan blive utilpasse af parfume og have svært ved at koncentrere sig eller udføre deres arbejde.

Usikkerhed og tavshed

Dem, der bliver påvirkede, er ofte i tvivl om, hvordan de skal tage emnet op. Mange oplever det som grænseoverskridende at sige til en kollega, at de bliver syge af parfume. De frygter konflikter eller at blive opfattet som besværlige.

En enkel løsning – indfør en parfumepolitik

Ingen bør blive syge af at gå på arbejde. Heldigvis er der en enkel måde at imødekomme problemet på: En klar parfumepolitik.

Hos Astma-Allergi Danmark har vi en parfume­fri arbejdsplads og opfordrer andre til at følge trop. En politik skaber tryghed, forbedrer arbejdsmiljøet og bidrager til et godt indeklima, uden at gå på kompromis med trivsel eller kollegialt samvær.

Sådan tager du emnet op på din arbejdsplads

Hvis du bliver generet af parfume på arbejdet, kan du bruge disse råd til at tage hul på samtalen:

  • Tal med din arbejdsmiljørepræsentant eller leder. Forklar, hvordan parfume påvirker dig.
  • Hold fokus på problemet – ikke personen. Det handler ikke om, hvem der bruger parfume, men om virkningen af parfumen.
  • Foreslå en fælles løsning. Bed om, at udfordringen tages op i arbejdsmiljøorganisationen, så I kan finde en løsning i fællesskab.

 

Arbejdsmiljøorganisationen kan:

  • Udforme og kommunikere en parfumepolitik, med fokus på hvorfor den er vigtig.
  • Gøre politikken til en del af introduktionen for nye medarbejdere.
  • Tilføje spørgsmål om gener af parfume i den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV´en).
  • Opfordre til brug af uparfumerede produkter – fx mærket med Asthma Allergy Nordic.

Få hjælp

Har du brug for sparring, før du tager emnet op, er du velkommen til at kontakte vores rådgivning.