Velkommen til vores nye hjemmeside.

Klik her, og læs mere

Viden om Astma Astma og hverdagen

Fysisk aktivitet og astma

Sport, idræt og al fysisk aktivitet er sundt – også når du har astma. Du bør dog tage dine forholdsregler for at undgå anstrengelsesudløste astmaanfald, når du får pulsen op.

Publiceret 15/06 2021

Ca. 4 min. læsning

Del artikel

Har du astma kan du opnå bedre astmakontrol, hvis du er fysisk aktive. 

Anstrengelsesudløst astma ses for eksempel i idrætstimerne, til sportsaktiviteter eller i forbindelse med andre former for fysisk aktivitet som f.eks. sex eller når man går på trapper.  

Grundlæggende handler det om, at din astma skal være velbehandlet, og at du har den rette medicin parat, når du er fysisk aktiv. Derudover kan opvarmning i forbindelse med idræt og sport, reducere risikoen for at fremprovokere et astmaanfald. 

Gode råd til fysisk aktivitet og idræt med astma

Astma-Allergi Danmark anbefaler, at du følger nedenstående råd, når du skal i gang med at være fysisk aktiv, dyrke sport og idræt med astma.

1. Sørg for at være velbehandlet

Sørg for at du har en behandlingsplan, som er lagt samarbejde med din læge.

Hvis du får astmasymptomer når du anstrenger dig, så skal lægen overveje, om din forebyggende astmamedicin skal justeres.

Drøft, om du kan have gavn af at tage anfaldsmedicin (link) 10-15 minutter inden fysisk anstrengelse, så musklerne i luftvejene slapper af.

2. Hav mod til at prøve igen

Har du en dårlig oplevelse, skal du turde prøve igen. Hvis din astma er en psykisk hindring, og du for eksempel er nervøs for, om du vil få et anfald, kan det være en god idé at starte op sammen med en anden.

Gerne en, der kender til din astma, og som kan hjælpe dig, hvis du får symptomer.

3. Lad ikke en dårlig kondition slå dig ud

Acceptér, at du kan have en dårlig kondition ligesom alle andre. Lad det ikke slå dig ud. Det er sundt og vigtigt at dyrke sport, når du har astma.

4. Måske er intervalsport noget for dig

Vælg eventuelt en sportsgren, hvor du ikke er på hele tiden, fx

  • intervaltræning
  • double from for single
  • en holdsport, hvor du ikke er på hele tiden.

De hårdeste sportsgrene er:

  • roning
  • svømning
  • hurtigløb på skøjter
  • cykelløb
  • langrend
  • mellemdistanceløb

Disse sportsgrene kræver alle et stort vejrtrækningsarbejde og kan være en udfordring hvis du ønsker at dyrke sport på topplan. Mange kan sagtens dyrke disse sportsgrene på motionsplan.

Måske har sportsgrenen ingen betydning for dig.

5. Opvarmning og nedvarmning

Når du har astma, er det vigtigt at varme op og ned. Det vil være med til at reducere risikoen for anstrengelsesudløst astma.

6. Lad ikke høfeber stå i vejen

Har du også høfeber, ligesom 80 procent af alle andre med astma, skal du overveje, hvilken udendørs sportsgren du vælger – og måske tage særlige forholdsregler i pollensæsonen. Måske kan du løbe med solbriller på eller en pollenmaske. Men lad ikke astma og høfeber være en begrænsning. Det er vigtigt, at du også er velbehandlet for dine høfebersymptomer.

Medlemskab for dig med astma

I Astma-Allergi Danmark ved vi, at en hverdag med astma har sine udfordringer. Derfor arbejder vi for at finde løsninger i fællesskab.

Bliv medlem for kun kr. 225,- om året