Brødkrumme Brødkrumme

Indholdsaggregater Indholdsaggregater

Hudkampagnen FRAGILE er skudt i gang

Astma-Allergi Danmark trykker i dag start for kampagnen FRAGILE, der skal gøre danskerne opmærksom på, at sund hud også er sårbar hud.

Herhjemme er cirka 10 procent af befolkningen ramt af hudallergi, og for at sætte fokus på et voksende problem har Astma-Allergi Danmark startet kampagnen FRAGILE med fokus på hudallergi og forebyggelse af den. 

Kort fortalt er budskabet, at huden er skrøbelig, hvis ikke man passer på den livet igennem. 

FRAGILE skal således informere danskerne om, at det kan betale sig at være opmærksom på sin egen hud ved brug af de rigtige produkter.

- Målgruppen for kampagnen er alle dem med den sunde hud, som skal blive ved med at være sund og alle dem med den sårbare hud, som ikke skal få det værre, siger vicedirektør i Astma-Allergi Danmark, Anne Holm Hansen og fortsætter:

 

Kampagnen FRAGILE henvender sig til både mænd og kvinder, da vi kan se, at det ikke kun er kvinder, der rammes af hudallergi.

- Anne Holm Hansen, vicedirektør i Astma-Allergi Danmark

Stor opbakning til kampagnen

Og netop den brede målgruppe skyldes, at hudallergi rammer alle. Både dem med rask hud, dem med kontaktallergi og også dem med atopisk eksem. Af samme årsag har flere producenter og supermarkedskæder valgt at gå med i kampagnen, hvilket glæder Anne Holm Hansen:

- Hudallergi er alvorligt. Derfor er vi naturligvis glade for, at en række samarbejdspartnere ser med samme alvor på problematikken, som vi gør. For jo flere vi er til at sprede informationen om, at man skal passe på den, des bedre, siger Anne Holm Hansen.

Bag om FRAGILE

Tal og internationale undersøgelser viser, at tilfælde af hudallergi er stærkt stigende. Alene i Europa har cirka 27 procent af voksne hudallergi over for et eller flere kemiske stoffer.

En lignende tendens ses også i forhold til kontaktallergi over for parfume. 

Deodoranter, shampoo og flydende sæber er blandt de mest almindelige årsager til parfumeallergi, og alene i årene 2011 til 2015 er antallet af parfumeallergikere blandt eksempatienter gået fra 8 til 10 procent for kvinder og fra 4 til 7 procent for mænd.

Desuden har det vist sig, at kvinder med parfumeallergi har markant ringere livskvalitet end kvinder uden parfumeallergi.

 

- At vores hud i dag påvirkes af en lang række stoffer, der kan give hudallergi, er tydeligvis noget, vi skal have gjort noget ved. Med FRAGILE-kampagnen vil vi derfor også vise, at produkter kan fås uden allergifremkaldende stoffer og parfume.

- Anne Holm Hansen, vicedirektør i Astma-Allergi Danmark

Følg FRAGILE-kampagnen her

Læs mere:

 

Allergimærket Den Blå Krans

Køb produkter med Den Blå Krans
og undgå allergifremkaldende stoffer

 



Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Besøg vores nyhedsarkiv


Astma-Allergi Danmark skriver nyheder om astma, allergi, høfeber og eksem.

Find nye og gamle artikler i vores nyhedsarkiv her.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Besøg vores bladarkiv

 

AstmaAllergi-bladet sætter fokus på temaer og nyheder inden for astma, allergi, høfeber og eksem.

Klik her for at læse uddrag fra nye og gamle blade i vores bladarkiv.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

 

Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev og hold dig opdateret om Astma-Allergi Danmarks aktiviteter samt de seneste nyheder om astma, allergi, høfeber og eksem.

Klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning