Navigation Navigation

Brødkrumme Brødkrumme

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Duftmarkedsføring

Vi vil vide, hvilke stoffer vi udsættes for!

I Astma-Allergi Danmark ser vi, at flere butikker og offentlige rum i dag anvender dufte som en del af deres markedsføring.

Vi ser bl.a. tøjbutikker, boligbutikker, hoteller, legetøjsbutikker bruge dufte som en del af deres identitet, hvor der aktivt bliver sprayet parfume i butikken eller på tøj/legetøj

Vores medlemmer, har bl.a astma og høfeber, der giver dem følsomme luftveje. For mange af dem er dufte en irritant, der kan udløse et astmaanfald eller et anfald af høfeber. Det vil sige, at parfumerede rum kan give dem hoste, kvælningsfornemmelser, vejrtrækningsbesvær, løbende næse og generelt ubehag.

Børn er særlig hårdt ramt. Astma er den største kroniske sygdom blandt børn i Danmark, cirka 7-10 procent af alle børn har astma. Blandt de voksne er det 5 procent. Omkring en million danskere over 16 år har høfeber.
Tallene er stigende.

Vi mener, at danskere med astma og høfeber – børn som voksne – som minimum skal advares, så de ikke uforvarende træder i en parfumefælde, der risikerer at gøre dem syge. Som minimum ønsker vi mærkning af butikker, der anvender duftmarkedsføring, så mennesker med følsomme luftveje aktivt har muligheden for at vælge disse butikker fra. Dette er ikke muligt i dag. Dette ønske gælder butikker alene og storcentre, hvor visse butikker anvender duftmarkedsføring, da centrale ventilationsanlæg ofte spreder duftstofferne til mange butikker.

Vi undrer os over, at der ikke er nogen regulering af området. Vi ved reelt ikke, hvad det er for nogle stoffer, vi får i hovedet, når vi besøger en butik, der bruger duftmarketing. Vi ved heller ikke, hvordan disse stoffer påvirker os på hverken kort eller lang sigt.

I Astma-Allergi Danmark mener vi, at vi skal have fokus på, at de stoffer vi omgiver os med ikke gør os syge.

Vi opfordrer også fagforeningerne til at have fokus på området på deres medlemmers vegne. Som astma- eller høfeberpatient kan det være svært, hvis ikke umuligt, at færdes på en arbejdsplads, der anvender duftmarketing, uden at sætte helbredet på spil.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning