Navigation Navigation

Brødkrumme Brødkrumme

Indholdsaggregater Indholdsaggregater

Tjek dit indeklima – undgå allergi

 
 

d. 24.10.2014 Det er blevet efterår og vi trækker indenfor. De fleste mennesker opholder sig faktisk indendørs omkring 90 % af tiden. Derfor spiller indeklimaet en stor rolle.

For de fleste mennesker med allergi eller følsomme luftveje betyder indeklimaet særlig meget, fordi et dårligt indeklima kan give ubehagelige symptomer.

Det er dog meget individuelt, hvad vi kræver for at få et indeklima, som vi trives i. Nogle mennesker har det bedst, når mængden af støv er så lav som muligt. For andre betyder det mere, at der ikke er tobaksrøg eller parfume i luften.

10 gode råd

Vi har samlet 10 gode råd, som du kan bruge til at forbedre dit indeklima:

1.      FYR BRÆNDEOVNEN

Når du fyrer i din brændeovn, produceres der gasser og partikler, som kan skade din og naboens sundhed. Partiklerne kan forværre din astma og forskning mistænker endda, at raske kan udvikle astma. Så sluk ilden, skru op for varmeapparatet og sæt en dvd med knitrende ild på afspilleren i stedet.

2.      EL-LYS I MØRKET

Det er hyggeligt med levende lys, men os fra lysene kan ødelægge mden gode stemning med nys og host, hvis du eller dine gæster har følsomme luftveje. Som alternativ til hyggestemningen kan du bruge lyskæder eller elektriske stearinlys, som både findes som fyrfads-, stage- og bloklys.

3.      LÆG CIGARETTEN PÅ IS

Det er ikke nok at ryge for åbent vindue eller ryge under emhætten. De sundhedsskadelige partikler kommer ind i boligen og giver symptomer hos folk med følsomme luftveje. Selv om det nu bliver koldere, så må du altså lade din svoger blive ude i kulden og ryge.

4.      SKAF ET PAR MORFAR-SKO

Ud med gulvtæppet og ind med et par gode sutsko. Gulvtæpper opsamler støv, er svære at rengøre og har ofte en gummibagside, der indeholder stoffer, der kan afgasse og virke voldsomt irriterende på slimhinderne.

5.      UD MED TØRRESTATIVET

Undgå at tørre tøj indendøre. Vandet fra vasketøjet er en ekstra fugtkilde til din bolig, som giver næring til skimmelsvampe. Stil tøjstativet udenfor, så snart vejret er til det, eller tørretumble dit tøj i de koldeste vintermåneder.

6.      'HOT' SOVEVÆRELSE…

Husstøvmider formerer sig bedst ved høj luftfugtighed, så sørg for at varme alle rum op til minimum 20 grader, for at holde luftfugtigheden lav. Vil du gerne sove køligt, kan du vælge at varme soveværelset op om dagen, og så lufte ud og skrue ned for varmen lige inden du går i seng.

7.      SVING STØVSUGEREN

Husk jævnligt at svinge støvsuger og klud hen over gulv og overflader, så du holder støvniveauet på et minimum. Støv er en af de helt store syndere i dit hjem, fordi det kan genere luftvejene, når du har astma og allergi.

8.      DROP TV OG COMPUTER

Undgå TV og computer i soveværelset, da plastblødgørere (ftalater) og bromerede flammehæmmere i maskinerne afgasser og ophobes i luften i støvet i dit soveværelse. Det kan trigge – eller forværre – din allergi eller astma.

9.      DRÆB HUSSTØVMIDERNE

Vask dyner, hovedpuder og rullemadrasser hver tredje måned ved minimum 60 grader, det slår husstøvmiderne ihjel. På den måde sikrer du at holde bestanden af kriblende og krablende sengekammerater på et acceptabelt niveau.

10.  VI KAN IKKE SIGE DET NOK GANGE...

Luft ud med gennemtræk i 5-10 minutter tre gange dagligt samt ved fugtgivende aktiviteter som badning og madlavning. På den måde får du de dårlige partikler ud af boligen og holder samtidig luftfugtigheden nede. Et konstant åbent vindue køler rummet ned og øger risikoen for kondensdannelse og dermed skimmelproblemer.

Læs hele artiklen fra vores medlemsblad

 

 


Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

STØT VORES ARBEJDE
Det er gratis at få hjælp hos Astma-Allergi Danmark. Støt derfor gerne vores arbejde.
DIT BIDRAG
BLIV MEDLEM
Det koster kun 225 kr. om året.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning