Navigation Navigation

Brødkrumme Brødkrumme

Indholdsaggregater Indholdsaggregater

Gæst med allergi får erstatning

På papiret har reglerne om allergi-info gjort det nemmere for madallergikere at spise ude. Men selv om du spørger, er det ikke sikkert, du får et korrekt svar. Det oplevede en ung 18-årig svensker med æg-allergi, der fik en alvorlig allergisk reaktion efter et restaurantbesøg i Sverige.
 
Sagen er efterfølgende kommet for den svenske domstol, der både har idømt restauranten 30 dagsbøder og en erstatning til den unge svensker. Da de danske og svenske regler inden for området ligner hinanden til forveksling, er det ifølge Fødevarestyrelsen ikke urealistisk, at det svenske eksempel også kan blive til virkelighed for danske restauratører.
 
- Når det kan ske i Sverige, kan det efter al sandsynlighed også ske i Danmark. Derfor kan vi sagtens komme til at se lignende sager i Danmark, vurderer souschef i Fødevarestyrelsen, Pernille Lundquist Madsen.

 

Svært ved at overholde reglerne

 
Udover at leve op til reglerne og gøre det tryggere for madallergikere at spise ude kan den svenske sag give et yderligere incitament til både restauranter, caféer og kantiner om at få styr på reglerne om allergi-info. Til trods for at de fleste allerede gør en stor indsats for at leve op til reglerne, er det ifølge Fødevarestyrelsen dog desværre ikke lige nemt for alle.

Udfordringen ligger især i, at der ofte er mange led i kommunikationskæden, og at det for virksomhederne gælder om at sikre, at alle led bringer den rette information videre. Og jo flere led, jo større er risikoen for fejl.

- Der er ingen tvivl om, at restauranterne rigtigt gerne vil give den service til allergikerne. Men det er en svær opgave for nogle, og det er meget forskelligt fra sted til sted, hvilken form for kommunikation der fungerer bedst. Det afhænger helt af både personale og dem, der spørger, siger Pernille Lundquist Madsen.

 

Behov for mere viden


Horesta, der er hotel-, restaurant- og turisterhvervets landsdækkende brancheorganisation, nikker genkendende til, at der trods stor interesse kan være udfordringer forbundet med at leve op til reglerne om allergi-info.
 
- Hos vores medlemmer er der et stort ønske om at kunne levere madoplevelser, som tilgodeser kundernes behov. Det gælder også for oplysning om allergener. Men vi oplever også, at der er behov for mere viden om allergener, hvis man skal kunne servicere kunderne på bedst mulig vis på dette område, siger fødevarechef hos Horesta, Tine Skriver.
 
For at klæde deres medlemmer på til opgaven har Horesta derfor blandt andet holdt kurser og udsendt skriftlig information om de nye krav til oplysning af allergifremkaldende ingredienser, men organisationen erkender også, at der er plads til forbedring i forhold til at hæve vidensniveauet om allergener.

Uddannelse som en del af løsningen

 
Hos Astma-Allergi Danmark er man ikke i tvivl om, at oplysning og uddannelse vil være den bedste måde at få restauranter og caféer til at efterkomme reglerne om allergi-info. For det er helt afgørende, at reglerne kommer til at fungere, så allergikerne kan føle sig trygge ved at spise ude.
 
- Der er brug for, at fagprofessionelle inden for branchen bliver klædt på med viden og indsigt, som giver dem en bedre forståelse for, hvilken rolle de spiller i forhold til at oplyse om de hyppigste allergener. Det kan jo have store helbredsmæssige konsekvenser, hvis man som allergiker spiser noget, man ikke kan tåle, siger rådgivningschef i Astma-Allergi Danmark, Betina Hjorth.
 
Den holdning deler man hos Fødevarestyrelsen, hvor man også ser nærmere på, hvad styrelsen kan gøre for, at virksomhederne bliver bedre. Det skal blandt andet ske ved at opfordre brancheorganisationerne til at nævne kravet om allergi-info i de såkaldte ”branchekoder”. Koderne fungerer som guidelines i forhold til fx hygiejne og fødevarehåndteringer, og her vil det være oplagt at sikre, at der også står noget om allergi-info.
 

 

Det kan du gøre

  • Spørg indtil du får et tilfredsstillende svar
  • Er du i tvivl, så find et andet sted, der kan besvare dine spørgsmål fyldestgørende.
  • Har du en dårlig oplevelse, kan du indberette det til Fødevarestyrelsen.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

STØT VORES ARBEJDE
Det er gratis at få hjælp hos Astma-Allergi Danmark. Støt derfor gerne vores arbejde.
DIT BIDRAG
BLIV MEDLEM
Det koster kun 225 kr. om året.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning